Ut av loopen podcast

Fra Traumer Til Helt - Hvordan Du Kan Bli Helten I Din Egen Historie

May 11, 2023

Tenk om du kan være helten i din egen historie!

Kanskje har du drømt om å være Supermann, Mario eller Frodo. Eller kanskje en hverdagshelt for andre. Vil du vite mer om Helten i ditt eget liv, registrer deg på utavloopen.no, så får du være av de aller første som får tilgang til video-serien Helten i ditt egen liv.




THE HEROS JOURNEY Stadiene i Christopher Voglers helters reise er:


DEN VANLIGE VERDEN. Helten introduseres. Leseren får litt personlig historie, setting og kulturell kontekst. Noe i heltens liv får dem til å føle at de blir dratt i forskjellige retninger og forårsaker stress. - Selv om du har opplevd traumer, kand det være at du lever greit i mange år. Det kommer en stressende situasjon oppå alt det andre.



KALLET TIL EVENTYR. Noe ryster opp situasjonen, og helten føler seg kalt til å gjøre en endring, som vanligvis innebærer å forlate hjemmet. - Belastningen blir for stor, verden din ryster seg og du kejnner at du bare MÅ gjøre en forandring.


AVSLAG PÅ KALLET. Helten frykter det ukjente og vurderer å vende seg bort fra eventyret. Eller en annen karakter prøver å fraråde helten å fortsette. - Det er super-skummelt å ta tak i traumene, be om hjelp og gjør en forandring. Skal du fortsette å gjør det du tror du må? Eller skal du sette deg ned og gå tilbake til det gamle. Hva er konsekvensen av det?


HELTEN FINNER EN MENTOR. Helten kommer over noen (ofte en fremmed, eldste eller ånd) som gir dem opplæring, utstyr eller råd som vil hjelpe på reisen. - Finne en mentor, en venn eller flere som blir med deg på reisen ut av traume-loopen? Du trenger medvandrere som er positive, og som pusher deg når du har lyst å gi opp.


KRYSSING AV TERSKELEN. Helten forplikter seg til å forlate verden der de startet og går inn i en ny region eller tilstand med ukjente regler og verdier. - Du ta skrittet over terskelen. Kanskje du skriver et brev, tar en telefon eller bestiller time hos fastlegen din. Gratulerer! Dette kan være noe av det aller skumleste du gjør. Men skal du komme deg ut av traume-loopen, så er det helt nødvendig.



TESTER, ALLIERTE OG FIENDER. Helten blir testet og sorterer ut troskap i den ukjente eller spesielle verdenen. - Hvem er det som kan hjelpe deg? Hvem er det som er til å stole på? Hvem kan du ikke stole på?


NÆRME SEG. Helten og deres nyfunne allierte forbereder seg på den store utfordringen i Special World. - I traumebehandling er det noe som kalles fase 1. Det handler om å forberede seg. Lære å bruke nye verktøy for å håndtere neste fase.



PRØVELSEN. Helten ankommer et sentralt rom i den ukjente verden og møter døden eller deres største frykt. Helten dukker opp fra dette øyeblikket av regning endret på en eller annen måte. Her har vi kanskje eksponeringsterapi der du må jobbe deg gjennom traumene, steg for steg.



BELØNNINGEN. Helten tar skatten de har vunnet i prøvelsen. Det kan bli feiring, men det er også fare for å miste skatten igjen. Det er en reise etter at du har vært gjennom traume-eksponering. Der er en vei hjem. Kanskje må du lære deg nye ferdigheter og nye måter å leve på.


VEIEN TILBAKE. Helten må fullføre eventyret og forlate den spesielle verdenen for å bringe skatten deres hjem. En forfølgelsesscene signaliserer ofte at oppdraget haster og farer. - Kanskje er der store prøvelser på veien. Men du er på vei, som en helt. Du har sett dine verste mareritt i hvitøye. Du kan ikke gi opp nå. Du kommer deg hjem. Løpende helt, fordi du har tatt tak i traumene dine.


OPPSTANNELSEN. Helten blir hardt testet igjen når de nærmer seg hjemmet i klimakset. Helten blir forandret av et siste offer, et nytt øyeblikk av død og gjenfødelse – ofte psykologisk – som forbereder dem til å være en leder når de kommer tilbake. - For meg var det å stå opp og si at, jeg vil bruke det jeg har lært på veien for å hjelpe andre. Ved å starte Ut av Traume-loopen konseptet, kunne jeg løfte hodet og vite at den veien jeg har gått, ikke var forgjeves.



 RETURNER MED ELIXIREN. Helten vender hjem med skatten. Skatten har kraften til å forvandle verden, ettersom helten har blitt forvandlet. Helten blir hyllet som en leder av sine slektninger eller fellesskap, og så begynner et nytt (og bedre) liv og verden. - Kanskje er du i starten av denne helte-reisa, eller i slutten av helte-reisa. Ved å ta første stege er du helten i ditt eget liv. Og du vil bli helten i mange andres liv også. Fordi du tok det første og andre, femte og tusende steget. Jeg heier på deg!